Hoe herken ik dat mijn kat ziek is ?

• Corine
  • Corine's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Administrator
  • Administrator
Meer
5 maanden 3 weken geleden - 5 maanden 3 weken geleden #565 door Corine
Hoe herken ik dat mijn kat ziek is ? was gemaakt door Corine
DE 15 SIGNALEN waaraan je herkent of je KAT ziek is!
Het gebeurt maar al te vaak, tegen de tijd dat de eigenaar door heeft dat er iets met haar of zijn kat is, is hij al heel erg ziek. Katten zijn er heel erg goed is om ziekteverschijnselen niet te laten zien, soms nemen ze het letterlijk en verstoppen ze zichzelf! Voor veel aandoeningen is een vroege diagnose van belang daarom is het op tijd signaleren van de eerste veranderingen essentieel. Als eigenaar ben je in feite de belangrijkste “zorgverlener” van je kat. Doordat je als beste in staat bent om kleine veranderingen die op ziekte kunnen wijzen te signaleren. De volgende veranderingen zijn een duidelijke waarschuwing en reden om een afspraak bij je dierenarts te maken:
1. Verandering in eetlust: zowel meer eten als minder eten of niet eten
2. Veranderingen in drinkgedrag: vooral meer drinken dan vroeger is verdacht.
3. Vieze lucht/adem uit de bek
4. Plassen buiten de kattenbak
5. Veranderingen in gewicht: afvallen of aankomen in gewicht (bedenk dat verschillen van 50-100 gram al veel zijn voor een kat!)
6. Gedragsveranderingen (terugtrekken, verstoppen of juist hyperactiviteit)
7. Vachtveranderingen (vettige vacht, veel schilfers, kale plekken, klitten)
8. Veranderingen in activiteit (veel meer of minder actief worden)
9. Veranderingen in slaapritme (meer slapen of juist actief worden op momenten dat je het niet gewend was)
10. Veranderingen in het mauwen (ander geluid of veel vaker of juist minder mauwen)
11. Overgeven (ook al is het maar 1x per week)
12. Dunne ontlasting /diarree (ook als dit niet regelmatig zo is maar slechts incidenteel)
13. Hoesten of niezen.
14. Vaker dan normaal naar de kattenbak gaan.
15. Bleek gekleurd tandvlees
Natuurlijk is dit geen volledige lijst. Vooral de meer subtiele aanwijzingen voor ziekte die vaak over het hoofd gezien worden zijn hierboven genoemd. Sommige symptomen zijn duidelijk en staan hier dan ook niet.. (bijvoorbeeld jeuk, kreupel lopen, wonden, bulten, stuipen, vies oog, uitvloeiing etc etc.). Bij twijfel geldt altijd: neem contact met uw dierenarts.

Bron : Sterkliniek Dierenartsen Deventer.
Laatst bewerkt 5 maanden 3 weken geleden doorCorine.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om te deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena